FORSIDEN
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
7. september

Guds ord som våben


 

Hebræerne kap. 4 vers 12:

For Guds ord er levende og virksomt og skarpere end noget tveægget sværd; det trænger igennem, så det skiller sjæl fra ånd og marv fra ben og er dommer over hjertets tanker og meninger.

 

Ovennævnte bibelvers må vi bøje os for. Det siger lige præcis det, som vi alle trænger til at høre i enhver tænkelig situation i vore liv. Guds ord har en herlig treklang.

 

1) Det er for det første levende. Hvem husker ikke de øjeblikke, hvor Guds ord satte dybe spor i et sind, fordi det talte til de dybeste lag i hjerteregionen? Det var levende som den afsender, det kom fra. Det åndede på det det fugtige øje, så der kom ny glans i det. Livet fra Gud afspejlede sig i blikket. Øjnene strålede af Guds kærligheds glød.

 

2) Guds ord er virkende. Det gav viljen fasthed og satte fokus på alt det, som Gud i sin nåde har skænket os i Jesus Kristus. Pludselig forstår vi, at alle er ét i Kristus. Sammen med alle de hellige - får vi styrke til, at forstå - hvor stor bredden, længden, højden og dybden er - af Kristi kærlighed - og derigennem fyldes vi - af hele Guds fylde.

 

3) Og så er Guds ord skarpt som et tveægget sværd. Det trænger dybt ind i tankeverdenen, hvor bekymringer og frygt bliver erstattet - af en dyb fred og en dyb hvile. Guds ords indhold - bærer tilliden og trygheden i sig.

 

”Tro mig helt og fuldt”, siger ordet. ”Frygt intet og håb alt” er dens kendte varemærke. Guds ord har som dens kilde guddommelig kraft til, at forvandle vanskeligheder til velsignelser. Den fylder hjerte og sind - med den største tålmodighed, der igen afspejler en stor forventning om ikke, at blive gjort til skamme. Ordet er jo sagt af ham, der er sandheden - og fra hvis mund, der udgår et skarpt sværd.

 

Vi må lade Guds ord blive den store fællesnævner. Guds ords skarpe sværd - sætter tingene på plads. Salmerne kap. 94 vers 19:

 

Når bekymringerne vælter ind over mig, så styrker du mig og giver mig nyt mod.

 

En øverstbefalende dansk militærmand i Afghanistan, udtalte for år tilbage om en situation. Han var fortvivlet over alle de civile tab - i forbindelse med et angreb. Han efterlyste præcise våben og brugte udtrykket ”kirurgiske våbensystemer”. Sådanne våben ville være langt bedre - i stedet for at tilkalde et fly, som kastede en bombe på et stort antal kilo - og anrettede stor skade på civilbefolkningen.

 

I den åndelige kamp hvori vi er, der er Guds ord et sådant kirurgisk våben. Som en kirurg kan følge sit mål, således kan Guds ord også trænge dybt ind, så det lige præcist netop - er i stand til, at fjerne angst og frygt-cellerne.

 

Gud står bag sit ord - og lyser ind over det, med sin HelligÅnd. Ordene bliver igangsættende for Guds store planer. Det må vi sige tak for.



Modtag pr. mail

Modtag en ny andagt pr. mail hver dag.
Det er gratis og uforpligtende.
- send en mail med dit navn til mail(at)dagens-ord-andagt.dk
og skriv "Ønsker andagt pr. mail"


Kærlig hilsen og Guds fred - www.dagens-ord-andagt.dk



Forslag til lovsang: "I dine stærke arme".

Af Benjamin Hougaard.
Tekst og akkorder - klik her