FORSIDEN
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
9. februar

Ord som tales i rette tid


 

Ords. 25,11: “Guldæbler i sølvskåle er ord, som tales i rette tid.”

 

Et herligt udtryk, vi her har foran os. Det fortæller noget om Guds ords betydning, for det er jo det bedste, vi kan give videre. Ordet minder meget om Matt. 24, 45-46, hvor der står:

“Hvem er så en tro og klog tjener, som af sin herre er sat til at give hans folk deres kost i rette tid? Salig den tjener, som hans herre finder i færd med at gøre det, når han kommer.”

Det er Guds ord, vi skal have fat i, og profeten Ezekiel bruger et uforglemmeligt udtryk om det: “Slug bogrullen og tal!” Kap.3. “Så sagde han til mig: Menneskesøn, slug, hvad du har for dig, slug denne bogrulle og gå hen og tal til Israels hus”, ..... og opfordringen følges op flere gange. Det er magtpåliggende for profeten at gøre opmærksom på Guds ords grundlov:

Indtag det og giv det videre.”

I en andagtsbog står der: “Jeg har åbenbaret dig mange ting - fortæl dem til andre, giv dem videre. Hver sandhed er en juvel, som du kan glæde en udpint ven med. Giv én her og én der. Prøv at finde et  hjerte-hjem  for hver sandhed, jeg har givet jer. Så vil I få endnu mere selv. Brug alt, hvad jeg har givet jer. Hjælp andre!”

Bibelen bruger de samme toner. Jesus siger til Natanael: “Du skal få større ting at se end det”, og vi lever alle under denne forjættelse. “Giv, så skal der gives jer,” siger Jesus et andet sted, “et godt, presset, rystet, topfuldt mål skal de give i jeres skød.” Luk.6,38.

 

De kristnes største problem er det vidnesbyrd, som aldrig blev formuleret. “For dem, som skammer sig ved mig og mine ord i denne utro og syndige slægt, ham skal også Menneskesønnen skamme sig ved, når han kommer i sin Faders herlighed med de hellige engle.” Mark.8,38

 

En præst fortalte mig om en kone, der grædende var kommet til ham og nævnt, at nu var mælkemanden død. “Jamen, hvorfor sørge så meget, vi skal alle dø”, føjede præsten til for at trøste. “Fordi jeg i de mange år ikke fik noget sagt om Jesus”, kom det fra kvinden. Nu forstod præsten kvindens sorg.

 

De kristnes største hemmelighed er, at Gud lønner hver en frimodighed, om den er aldrig så nervøs og kejtet. “Kast ikke din frimodighed bort, for den har stor løn med sig.” Hebr.10,35.  Lad os alle bede Gud om - at lære frimodighed, at kunne tale et ord i rette tid og på rette sted. At vi hver især må få visdom til, at så et Guds ord i hjertet på mennesker. (Husk dog, at nogle sår og andre høster. Vi skal som regel blot "kaste brød på vandet" - og så overtager Helligånden stafetten, taler til menneskets hjerte - og leder personen til de rette omstændigheder, når tid er).

 

For tid tilbage kiggede jeg ind i en kristen kaffebar. Ved disken stod én, jeg kendte. “Jeg fik sådan et godt ord”, sagde hun, “jeg har været lidt beklemt ved at gå med i arbejdet ved kaffebaren, men så tog jeg et mannakorn, og det sprang sådan lidt frem, så jeg tænkte, at det måtte være til mig. Bibelordet var fra Ap.G. 18,9-10:

Frygt ikke, men tal og ti ikke, for jeg er med dig, og ingen skal lægge hånd på dig og gøre dig noget ondt, for jeg har et talrigt folk i denne by´. 

Så kunne jeg gå med i arbejdet med fortrøstning”, føjede hun til.

 

Ja, et dejligt vidnesbyrd om, hvordan et bibelord kan ændre vor stilling 180 grader, - før lidt beklemt, men efter at Gud har talt gennem sit ord - fuld af fortrøstning til at arbejde i Guds vingård.

 

Sig dem blot, hvad du har fundet,

tal blot om, hvad selv du så,

om hans nåde uden lige,

kærligheden til de små.

                                            Lina Sandell


Kærlig hilsen og Guds fred
Gert Grube
-
www.dagens-ord-andagt.dk




Foran tronen





Service websiden med gratis PDF'ere til download

Bemærk vores service webside med mulighed for gratis download af f.eks. gratis fortællinger og "7 bibelvers" til pungen eller lommen.



 



 

Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002