FORSIDEN
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
7. juni


Læg mærke til Bibelens ”men”


 

Sal.103,17: ”Men Herrens miskundhed varer fra evighed til evighed over dem, som frygter ham.”

 

Det er værd at lægge mærke til Bibelens ”men”, fordi de efterfølgende ord som regel bliver tydeligere for troen. Vi har masser af eksempler i Bibelen, hvor ”men”-et bliver efterfulgt af, hvad Gud har gjort, og hvad Han kan gøre.

 

Vi er tilbøjelige til at nævne Gud foran et ”men” og så føje mismodige ord bagefter. Vi kan f.eks. sige: ”Gud er trofast, og det er rigtignok, det der står i Bibelen, men min situation er håbløs.” Helt anderledes lyder det, når vor usikre situation kommer før ”men”-et og Guds muligheder bagefter, f.eks. ”Jeg er ikke særlig optimistisk, men Gud formår, det ved jeg.” Se, det er troens ånd, der taler.

 

Vi vil lade eksempler fra Bibelen uddybe det.

 

Et godt eksempel har vi i Josua og Calebs svar til folket efter, at de har undersøgt landet: ”Gør kun ikke oprør mod Herren og frygt ikke for landets befolkning, for dem tager vi som en bid brød; deres skygge er veget fra dem, men med os er Herren; frygt ikke for dem.”

 

David bruger ”men”-et flere steder. Han beskriver sit mismod i begyndelsen af salme 102, men så kommer de befriende ord i vers 13: ”Men du, Herre, troner for evigt, dit ry består i slægt efter slægt.”

 

Apostlen Peter bruger det også. I Ap.G. 2,24 læser vi: ”Men Gud gjorde en ende på dødens veer og lod ham opstå, for han kunne umuligt holdes fast i døden.”

 

Paulus er en mester i at bruge ”men”-et for at tydeliggøre sit budskab. Vi har det kendte sted fra Rom. kap 3, hvor han først beskriver den håbløse situation med loven, der ikke kan frelse. Og så kommer det triumferende i vers 21: ”Men nu er Guds retfærdighed åbenbaret uden lov, bevidnet af loven og profeterne, Guds retfærdighed ved tro på Jesus Kristus for alle, som tror.”

 

Hans beskrivelse af opstandelsen får også en ekstra effekt med et ”men.” ”Men nu er Kristus opstået fra de døde som en førstegrøde af de hensovende.” Og senere i kapitlet (1.kor.15): ”Men Gud ske tak, som giver os sejren ved vor Herre Jesus Kristus.”

 

Paulus formår med sit ”men” at feje alle ugudelige og frygtsomme tanker til side. Der gør han også til sidst, hvor han står ret så alene med sin tro. Vi læser i 2. Tim.4,16-17: ”Under mit første forsvar kom ingen mig til hjælp, men alle svigtede mig, gid det ikke må blive dem tilregnet! Men Herren stod mig bi og gav mig kraft.”

 

I Hebræerbrevet giver forfatteren også budskabet tyngde ved at fremkomme med et ”men”. Først beskriver han de gamle testamentlige ritualer, som ikke formår at frelse og bryder så ud i et triumferende: ”Men Kristus kom som ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til virkelighed…med sit eget blod gik han én gang for alle ind i helligdommen og vandt en evig forløsning.” Hebr.9,11-12.

 

Lad os blive inspireret af den stærke modsætning, der opstår med Bibelens ”men”. Find selv flere!


Kærlig hilsen og Guds fred
Gert Grube
-
www.dagens-ord-andagt.dk




Lose My Soul

TobyMac synger med Kirk Franklin og Mandisa som gæsteartister. Det handler om, at hvad er det værd at vinde verden, hvis du samtidigt mister din sjæl


 

 

 


 

 
   



Service websiden med gratis PDF'ere til download

Bemærk vores service webside med mulighed for gratis download af f.eks. gratis fortællinger og "7 bibelvers" til pungen eller lommen.



MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002