FORSIDEN
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
7. juni

Gud vil liv


 

Johs. 10,10b: ”Jeg er kommet for at de skal have liv og have overflod”.

 

Det har nok ikke undgået læsernes opmærksomhed, at jeg holder meget af naturen, fordi jeg her klart kan fornemme Guds finger- og fodaftryk. Samtidig glæder jeg mig over, at mange naturoplevelser kan gemme billedmæssige prædikener til både fascination og opbyggelse.

 

Den kloge kong Salomon skrev i sin tid følgende visdomsord: ”Gå til myren og bliv viis.” Han var klar over, at Guds skaberværk indeholder et element af visdom, som er brugbar til alle tider.

 

Vi vil følge Salomons råd og gå til, ikke blot myren, men også til en bestemt sommerfugls larve, blåvingens. Der er nemlig et meget interessant forhold mellem disse to insekter.

 

Blåvingen lægger sine æg på den vilde timian, hvor laverne lever af bladene. Når larven har skiftet hud et par gange, forlader den foderplanten og giver sig til at vandre rundt på må og få. Hvis den ikke på denne vandring møder en myre, går den til grunde og når ikke frem til det, den ifølge naturen er bestemt til at blive, en sommerfugl.

 

Men møder en larve en myre, sker der noget helt specielt. Myren begynder at stryge larven med sine følehorn, hvilket resulterer i, at larven udskiller en sød væske, som myren holder af. Af en eller anden mystisk grund svulmer larvens forkrop pludselig op, og det er et signal til, at myren griber larven og bærer den hen i myretuen, hvor et pragtfuldt spisekammer står til disposition. Larven får nemlig lov til helt frit og uantastet at spise af myrelarverne.

 

Som en slags betaling fortsætter larven med at udskille den søde væske, som myren værdsætter så højt. Blåvingelarven får altså lov til at leve i tryghed – og bliver plejet og om nødvendigt forsvaret mod eventuelle fjender. Den bliver kort sagt behandlet som en hædersgæst. På denne måde tilbringer larven hele vinteren. Om foråret forpupper den sig, og kort efter forvandler den sig til en herlig sommerfugl, der forlader myretuen og flyver bort. Målet er nået.

 

Jo, insekternes verden er fantastisk, men menneskenes verden er endnu mere fantastisk.

 

Vi mennesker vandrer også mange gange formålsløst omkring, og vi går til grunde, hvis vi ikke forinden møder Jesus, der er kommet for at opsøge og frelse det fortabte. Han er den barmhjertige samaritaner, der løfter os op og bærer os til et sikkert sted. Møder vi Jesus og ophøjer hans navn, da er vi ”en Kristi vellugt for Gud” og Gud vil tage sig af os. Det har vi hans ord for.

 

Vi får lov til helt ufortjent at spise løs af hans livgivende brød, som er givet os ”for at vi skal spise af det og ikke dø”. Kun i Jesus når vi frem til vort livs bestemmelse, at opnå evigt liv. Vi må lade os finde Jesus, lade ham føre os ind i Guds rige, og forvandlingen vil ske. Og her må vi lade Paulus supplere med sine vidunderlige ord:

 

 ”For som jeg ofte har sagt og nu igen siger med tårer: Mange vandrer som fjender af Kristi kors, de ender i fortabelse… Det borgersamfund, vi tilhører, er jo i Himlene, og derfra venter vi også Herren Jesus Kristus som frelser. Han skal forvandle vort fornedrelseslegeme og give det samme skikkelse som hans herlighedslegeme ved den kraft, hvormed han kan underlægge sig alt.”

 

Gud vil liv, men ikke uden om Jesus, som er vejen, sandheden og livet.


Kærlig hilsen og Guds fred
Gert Grube
-
www.dagens-ord-andagt.dk


Dagens Worship Lovsang


Give me your eyes

Den officielle lyrik musikvideo med Brandon Heath.








MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002