FORSIDEN
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
7. november

Begrænsning / mulighed


 

1.Mos.3,1-3: ”Mon Gud virkelig har sagt: I må ikke spise af noget træ i haven?” Kvinden svarede: ”Vi har lov til at spise frugten på havens træer.; kun af frugten på træet på træet midt i haven, sagde Gud, må I ikke spise.”

 

Syndefaldsberetningen er dramatisk og lærerig. Mange henfører desværre beretningen til myter og sagn, men derved mener jeg, man forråder Bibelens eget vidnesbyrd. Paulus f.eks. tager det for givet, at Adam har levet, han nævner ham flere gange i forbindelse med Jesu forsoningsværk. Han anskueliggør på en fin måde forskellen på den første Adam og den anden Adam (Jesus).

 

Med Adam fra Paradiset kom synden og døden ind i verden, men med Jesus kom tilgivelsen og sejren over døden. Vi kan godt tage beretningen efter pålydende og tilmed lære meget af den.

 

Med Fristerens modbydelige spørgsmål over for Eva sættes en lavine i gang. Før det lokkende spørgsmål var der ingen problemer i haven. Adam og Eva havde jo fået at vide, at de måtte spise af alle træer i haven, måske millioner, blot det ene skulle de holde sig fra.

 

Det hed ikke Paradisets have for ingenting. Adam og Eva havde et varmt fællesskab med hinanden og et varmt fællesskab med Gud, og de havde alle muligheder lige foran sig. De skulle blot række ud efter alle de andre træer, og de ville blive mætte. Og Gud havde de også, og med ham står alle muligheder åbne. For Gud giver muligheder og liv.

 

Men så vælter Djævelens drilske og modbydelige spørgsmål det hele, for han formår at vende billedet fra muligheder til begrænsninger. Pludselig bliver Gud gjort til begrænsningens Gud. Han er blevet en forbuds Gud i stedet for mulighedernes Gud. Og Eva bider på - æblet. Med faldet sniger mistillid og mistro sig ind i hendes hjerte, og dér, hvor det sker, ja, da ædes man op indefra.

 

Her er vi inde ved det frygtelige syndefald, hvis mekanismer er fortsat op igennem menneskeslægtens historie. Også i dag formår Djævelen med sit modbydelige spørgsmål at begrænse Gud. Gud bliver gjort til en forbuds Gud i stedet for mulighedernes Gud. Det er blevet hvisket dem i øret, at man som kristen lever i en osteklokke og går glip af så meget, og så bliver de væk fra missionshus og kirke og mister dermed den velsignelse, som Gud har tiltænkt ethvert menneske, for Gud er og bliver mulighedernes Gud. Lyt blot til Ef. 1,3: ”Lovet være Gud, vor Herres Jesu Kristi Fader, som i Kristus har velsignet os med al den himmelske verdens åndelige verden.”

 

Selvfølgelig er der ting, vi som kristne katagorisk må sige nej til, men med livet i Kristus blegner det alt sammen, for vi har lov til at vandre rundt i paradisets have og spise af alle de frugter, som Kristus ved sin død har skænket os.

 

Jeg ved en dejlig have, hvor roser står i flor;

dem skabte Gud til gave for alle børn på jord.


Kærlig hilsen og Guds fred
Gert Grube
-
www.dagens-ord-andagt.dk


Du som gi'r os liv og glade dage

Enhver bør tage sig tid til at nyde denne naturens katedral og sende Gud en bøn, et suk og ikke mindst en tak for livet og alle dets muligheder. For der er jo masser af muligheder, hvis man lige åbner øjnene og får rettet troens blik mod sin skaber og Herre. Det er vort store privilegium som andagtsudbydere, at vi må bære Guds ord frem i bøger, på hjemmesider og e-mail og med lovsang og glæde. Lige nu i denne stund vil vi opfordre dig til at læse og lytte til Lene Siels lovsang Du som gi'r os liv og glade dage, som tager sit udgangspunkt i Guds suveræne skaberværk








Service websiden med gratis PDF'ere til download

Bemærk vores service webside med mulighed for gratis download af f.eks. gratis fortællinger og "7 bibelvers" til pungen eller lommen.



MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002