FORSIDEN
SEPTEMBER MÅNED
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
6. september


Den forkyndende maler


 

2. Mos. 36,2: ”..havde Herren givet kunstsnilde, alle dem, som i deres hjerte følte sig tilskyndet til at give sig i lag med udførelsen af arbejdet.”

 

Bibelverset til Dagens Ord Andagten er taget fra beretningen om helligdommen, som Moses havde påbegyndt på Guds foranledning. Han fandt frem til mænd, som med deres kunstsnilde skulle give helligdommen et ekstra pift. For kunstnerne var det en hjertesag at formidle det bedste, for det var jo Gud, der skulle æres gennem det alt sammen.

 

I Galleri Bibelland i Brejning er det en fornem opgave for kunstudvalget at finde frem til kunstnere, som har noget på hjerte. Vi har i den korte tid galleriet har eksisteret formået at få evangeliet sat på lærred, og det er noget publikum sætter pris på. Flere malerier er blevet solgt, fordi et bestemt maleris budskab gik fra hjerte til hjerte. Kunsten ”snakkede simpelthen med” og ”ville tages med hjem”.

 

I øjeblikket har vi to kvartalsudstillere. Den ene er Jørgen Lisborg, som med bronze og skiferplader frembringer de fineste ting. Den anden er Peer Laigaard, som begejstret ønsker at formidle kunst, der ”snakker med”.

 

Peer Laigaard fortæller selv, at han blev kristen på et splitsekund. Forud lå problemer med helbred og økonomi, men under forbøn forandredes hans situation totalt. Han mødte evangeliet i al sin storhed. Han følte, at han stod i taknemlighedsgæld til det kristne budskab, som han gerne vil plante videre blandt mennesker. Hans værktøj blev malerkunsten.

 

Han maler lyst og varmt – og med spartel. Selv havde han ikke rørt en spartel siden sin skoletid. Han siger selv, at han ikke er udlært på en skole, men han er udlært hos Herren. Det er Herren selv, der fører min pensel. Mens jeg maler sludrer jeg med Gud om motiv og farver.

 

Det er Peer Laigaards store ønske, at mennesker må blive inspireret gennem hans kunst. Nogle er blevet bevæget ved at kigge på hans motiver, andre er blevet kristne gennem kunsten. Så sig ikke, at kunst ikke kan formidle et klart budskab fra oven.

 

Man kan også sige, at Peer ønsker at slippe glæden løs. Det er i hvert fald tilfældet med hans maleri ”Hyrdemarken”, som udstråler den glæde, vi møder i juleevangeliet:

 

”Frygt ikke; for se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket. For jer er i dag en frelser født i Davids by; han er Kristus, Herren.”

 

Jeg synes maleriet rummer en stærk appel om at gribe om det glædesbudskab, som blev formidlet på Betlehems marker. Hyrderne rækker begejstret armene i vejret og Betlehemsstjernen blinker øverst oppe. Rundt omkring er der en dejlig ro, som fortæller om en egn, der næsten holdt vejret på grund af den historiske begivenhed, der fandt sted. En frelser blev født. Kongernes konge.

 

Så besøg endelig Galleri Bibelland, Brejning Søndergade 10, 7080 Børkop. Åbent hver lørdag og søndag fra 14.00 -17.00. Eller spørg efter en rundvisning i løbet af ugen. Gert Grube viser gerne rundt. Mobil. 5152 8582.


Kærlig hilsen og Guds fred
Gert Grube
-
www.dagens-ord-andagt.dk



Come To The Cross

Med og af "An Epic No Less" fra deres 2012 debut album "Echo of Love". Lyrik video og som akustisk


 

 

 


 

 
   

September 2018. Vælg dato:

 
 
 
 
 



Service websiden med gratis PDF'ere til download

Bemærk vores service webside med mulighed for gratis download af f.eks. 2012 kalenderen og de 7 bibelvers til pungen eller lommen.








MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002