FORSIDEN
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
20. marts

Jeg har overvundet verden


 

Johs. 16,33: ”Dette har jeg sagt til jer for at I skal have fred i mig. I verden har I trængsel, men vær frimodige, jeg har overvundet verden.”

 

Det citerede ord er det sidste ord, Jesus siger til sine disciple i sin store afskedstale, som spænder over Johs.kap.14-16.

 

Man siger, at noget af det bedste kommer op til overfladen i en afskedsstund. Jesus ved, hvad der er i vente. Han skal være det Guds lam, som skal bære verdens synd. Derfor vil han give al mulig trøst til sine disciple, som vil blive ladt tilbage uden deres mester.

 

Jesus understreger både bønnens og fredens betydning. Han ønsker virkelig, at ethvert beklemt og uroligt hjerte skal åbne sig for Guds fred, som findes i udtrykket: Jeg har overvundet verden. Det betyder, at alt det, som denne verden står for af dårligdom som sorg, mindreværd, skuffelse, mismod, nederlag, sygdom, død og Djævel har Jesus overvundet ved sin sejr på Golgata. Dér oprettedes den store fredspagt, som blev beseglet med den højeste pris i verden, Jesu Kristi dyrebare blod, for med det blod blev der stiftet fred på korset. Kol.1,20.

 

For år tilbage fik jeg ordene om, at Jesus har overvundet verden en ekstra understregning. Jeg deltog i en familiebegravelse og stod pludselig bag en dreng, der havde påtrykt et kors med Jesusordene på sin sweatshirt: ”I have overcome the world. Johs.16,33”. Jeg havde kort forinden været optaget af det ord, så jeg blev hurtigt klar over tekstens rige indhold. Med kisten sænket i jorden som baggrund virkede ordet stærkt på mig.

 

Jeg smuttede hurtigt hen i bilen efter mit kamera og tog nogle billeder af trøjen, men til sidst løftede jeg kameraet lidt, og derved kom et par familiemedlemmer med på billedet, som nu fik et klart budskab. Nu var det ikke sorgen over døden, der skulle have det sidste ord. Det var derimod Jesu sidste ord til sine disciple om frimodighed over Jesu suveræne magt over død og Djævel. Med sin udtalelse peger Jesus på det håb, som enhver har lov til at leve på og stå på: Opstandelsen fra de døde.

 

For nogen tid siden, modtog jeg to mails fra kvinder, som havde måttet tage afsked deres mænd. Den ene skrev:

 

En dag ringede en gammel kær kollega og ven til min mand, og han rakte spontant ud efter telefonen, og sagde så: “Du nåede det lige, for jeg er på vej hjem til Jesus nu”. Det gjorde et stort indtryk på hende. Til en anden kollega, han havde fået med på vejen, havde han kun kræfter til at løfte hånden smile og sige: “Vi ses”. Denne gav udtryk for, at den besked forstod han godt, og det glædede ham meget. Da det ældste barnebarn sagde farvel, fortalte han hende om det store himmelske sangkor, hvor flere i familien allerede sang med—og hun lyttede intenst. Til det sidst var hans store ønske at vinke mennesker nærmere Gud.

 

Den anden kvinde skrev:

 

Da jeg sad ved min mands sygeseng og bad sammen og læste, fik vi ordet  ”i verden har i trængsler, men jeg har overvundet verden”. Han gik hjem til Gud samme nat og jeg fik vished for, at han var hjemme hos Herren. Halleluja.

 

Forleden var jeg til begravelse hos en bekendt – og også her stod der en enke tilbage. Begravelsen var et stort vidnesbyrd om, at Jesus har sejret. I kirken sang begravelsesfølget stående ”Den store hvide flok vi se” af Brorson. Det føltes som en himmelsk lovsang, som mange var berørt af. Jeg var ingen undtagelse.

 

Jo, Jesus har overvundet verden. Hans ord står til troende, for en mand er en mand og et ord er et ord. Hvor meget mere gælder det så ikke Menneskesønnen og hans ord.

 

”Han blev såret for vore overtrædelser, knust for vor brødes skyld. Os til fred kom straf over ham. Vi fik lægedom ved hans sår.” Es.53,5. Her skete overvindelsen over verden.


Kærlig hilsen og Guds fred
Gert Grube
-
www.dagens-ord-andagt.dk




Hallelujah Jesus is Alive

med Ron Kenoly







Service websiden med gratis PDF'ere til download

Bemærk vores service webside med mulighed for gratis download af f.eks. gratis fortællinger og "7 bibelvers" til pungen eller lommen.



MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002