FORSIDEN
NOVEMBER MÅNED
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
2. august


Hebræerbrevets budskab, vort livs fundament


 

Hebr. 2,17: ”Derfor måtte han i ét og alt blive som sine brødre lig for at blive en barmhjertig og trofast ypperstepræst, der kunne sone folkets synder.

 

Hebræerbrevet er et godt brev, fordi det på en særlig måde sætter fokus på Jesus og hans forløsergerning. Brevet kunne godt hedde ”Det femte evangelium”.

 

Allerede fra brevets start bliver den evangeliske tone slået an. ”Jesus er Guds herligheds afglans og hans væsens udtrykte billede, og han bærer alt med sit mægtige ord. Da han havde skaffet renselse for vore synder, tog han sæde ved den Højestes højre hånd i det høje.” Sådan!

 

Her har vi budskabet til os i en nøddeskal, men forfatteren til Hebræerbrevet er så begejstret for Jesus som den Ypperstepræst, der bar sit eget blod, forsoningsblodet, ind i Det Allerhelligste, at han må fortsætte med at uddybe det, og han gør det så godt, at man bliver aldeles overvældet.

 

Læs selv brevet, gerne i dag. To gange bruger forfatteren udtrykket ”se hen til”. Første gang i 3,1: ”Se hen til vor bekendelses apostel og ypperstepræst, Jesus, som var tro mod Gud, der havde indsat ham.” Anden gang i kap. 12,3: ”Idet vi ser hen til Jesus, troens banebryder og fuldender, som for den glædes skyld, der ventede ham, udholdt korset uden at ænse dets skam og nu sidder på højre side af Guds trone. Hold jer ham for øje, som fandt sig i en sådan modstand fra syndere, for at I ikke skal blive trætte og miste modet.”

 

Vi må hele tiden have Jesus for øje, også i hans lidelse. ”Skønt han var søn, lærte han lydighed af det han led.”

 

Jesus kendte til menneskelivets vilkår. Også han måtte græde og råbe for at få sin far i tale, og han blev bønhørt for sin gudsfrygt.

 

Igen og igen understreger forfatteren Jesu herlighed. Han giver med sin appel en virkelig smagsprøve på Jesus og vil med sit brev sige det samme som David i Sal.34,9: ”Smag og se, at Herren er god, lykkelig den mand, der stoler på ham”.

 

Det er en hjertesag for forfatteren, at pege på den højeste pris, der nogensinde er betalt, Jesu dyrebare blod: ”Med sit eget blod, gik han én gang for alle ind i det Allerhelligste og vandt en evig forløsning.” 9,12. ”Brødre, ved Jesu blod har vi altså frimodighed til at gå ind i helligdommen ad den nye, levende vej, som han har åbnet for os gennem forhænget.” 10,19-20. Det forhæng, som revnede fra øverst til nederst, da han døde på korset.

 

Det er heller ikke tilfældigt at forfatteren fire gange nævner, at vi må holde fast i alt det, som Jesus står for. Lad os derfor opmuntre hinanden til jævnligt at læse hans brev. Det kan holde os fast i Jesu forsoningsværk, vort livs fundament.


Kærlig hilsen og Guds fred
Gert Grube
-
www.dagens-ord-andagt.dk



Modtag pr e-mail hver dag - gratis - Dagen Ord Andagt. Tilmeld dig nemt her


Blott en dag / Kun en dag - et øjeblik af gangen

Carola Häggkvist - og dernæst en dansk version med Klaus & Thomas med tekst af Lina Sandell


 

 

 


 

 
   





Service websiden med gratis PDF'ere til download

Bemærk vores service webside med mulighed for gratis download af f.eks. gratis fortællinger og "7 bibelvers" til pungen eller lommen.






MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002