FORSIDEN
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
18. januar


Ydmygelsens nødvendighed


 

1. Pet. 5,6: ”Ydmyg jer derfor under Guds stærke hånd, så vil han ophøje jer, når den tid kommer.”

 

Det er ikke spor sjovt at blive ydmyget, i hvert fald ikke for den kødelige natur, der gerne vil hævde sin ret, men ydmygelsen er nødvendig, hvis vi skal opleve Guds velsignelse.

 

Josef oplevede at blive ydmyget af sine brødre. Han havde fået nogle store visioner fra Gud og gav dem videre til sine brødre uden at tænke på eventuelle konsekvenser.

 

Brødrene forstod ikke hans drømme og forsøgte at ydmyge ham med skældsord, ja, det står faktisk i Bibelen, at de til sidst ikke kunne tale et eneste venligt ord til ham, ”de hadede ham for hans drømme og hans ord”. Hadet voksede og en kædereaktion blev sat i gang, der endte med den helt store ydmygelse, - Josef blev kastet i en brønd og solgt som slave.

 

Heldigvis havde Josef en indre disciplin. Midt i alle ydmygelser holdt han fast i Gud, som til sidst løftede ham op til den næst øverste position i Egypten.

 

Udgangspunktet for bibelverset til Dagens Ord Andagt, 1, Pet. 5,6, blev en udmærket skabelon for Josefs liv. Han blev ydmyget, men til sidst ophøjet.

 

David skrev i én af sine salmer: ”Før jeg blev ydmyget fór jeg vild”. Han erfarede også, at Gud kom tæt på i de store ydmygelser, og det blev hans redning. I bjerghulerne holdt han fast i Gud, som senere genindsatte ham som konge i Jerusalem.

 

Jo, vi må kunne tåle ydmygelser og midt i dem ydmyge os under Guds stærke hånd. Det må være vores livsstil. Alt andet vil være for risikofyldt. Hvis vi ikke i tide ydmyger os under Gud, vil det ende med den store ydmygelse, fortabelsens mulighed. 

 

”Livet har mange valgmuligheder, men evigheden har kun to,” frelse eller fortabelse.

 

I livet kan vi komme ud for mange ydmygelser, men Gud give os, at det aldrig må ende med bitterhed. Midt i det alt sammen må vi med Guds hjælp ydmyge os under Gud, og så vil han, når tid er inde, ophøje os. Med andre ord: ”Vor løn og vor ret er hos vor Gud” under alle forhold Es.49,4. Det er vores faste klippegrund.

 

Vor store inspirations kilde er jo Jesus. Om ham står der, ”At han ydmygede sig til døden”. Vi vil aldrig kunne forstå dybden af dette udtryk. Blot må vi vide, at ydmygelsen af Jesus hørte med til Guds plan, hvor facit altid er ophøjelse, og for Jesu vedkommende blev det en opstandelse fra de døde.


Kærlig hilsen og Guds fred
Gert Grube
-
www.dagens-ord-andagt.dk



Find you on my knees

af med med Kari Jobe


 

 

 


 

 
   





Service websiden med gratis PDF'ere til download

Bemærk vores service webside med mulighed for gratis download af f.eks. gratis fortællinger og "7 bibelvers" til pungen eller lommen.






MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002