FORSIDEN
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
12. marts

Husk det, der gik forud


 

Sal. 77,12: ”Jeg vil nævne Herrens gerninger, for jeg husker dine undere i fortiden.”

 

Det er Asaf, der formulerer sig så smukt i salme 77. Han ved, at det er vigtigt at mindes Guds undere, for det styrker troen. Derfor lader han tankerne gå tilbage til Guds undere, som er ”benzin” for den blafrende tro.

 

Asaf havde forstået det, men det jødiske folk som helhed havde ikke lært lektien. Gang på gang gjorde de oprør mod Gud. Ja, selv efter mærkbare undere kunne de knurre i deres telte. Glemt var Guds undere.

 

Gud kender sit folk og har i adskillige situationer taget sig af dem. Han har taget dem ved hånden og ført dem gennem vanskelighederne. I 5. Mos. 7,17-19 læser vi om Guds utrættelige omsorg. Han ønsker at give dem en lærestreg for livet, så de ikke overfældes af frygt og manglende mod, når nye trosskridt skal tages, når folkeslag skal gendrives.

 

Gud siger tre gange husk det nu. Husk, hvad der gik forud. Vi læser: Her er svaret:

 

Skulle du sige til dig selv: De folk er større end jeg, hvordan skulle jeg kunne fordrive dem?

HUSK PÅ, hvad Herren din Gud gjorde ved Farao og hele Egypten.

HUSK de store prøvelser, du selv så, tegnene og underne,

HUSK den stærke hånd og den løftede arm, som Herren din Gud førte dig ud med, sådan vil Herren din Gud også gøre ved alle de folk, du nu er bange for… Du skal ikke nære rædsel for dem, for Herren din Gud er hos dig, en stor og frygtindgydende Gud, og Herren vil drive disse folk væk foran dig lidt efter lidt.

 

Længere fremme i 5. Mos. (9,2-3) står der i forbindelse med: ”Hvem kan klare anakitterne, som er høje som kæmper”: ”Du skal vide, at Herren din Gud selv rykker over i spidsen for dig som en fortærende ild; han skal udrydde dem, og han skal undertvinge dem foran dig, og du skal hurtigt fordrive dem og udrydde dem, sådan som Herren har lovet dig.”

 

Gud har talt sig varm. Husk nu på det. Husk blodet på dørstolperne. Husk overgangen over det røde Hav. Husk mannaen, der faldt som dug. Husk vagtlerne, der faldt fra himlen. Husk vandet fra klippen. Husk Guds finger, som sås så tydeligt under de sidste plager.

 

(Den onde derimod hvisker ”glem” ind i det jødiske folks ører: Glem blodet på dørstolperne og overgangen over Det røde Hav. Glem vagtlerne, der blev til mad for jer. Glem Guds finger og Mannaen, der mættede jer.)

Her har vi den daglige kamp. Husk det eller glem det.

 

I Det ny Testamente har vi en parallel situation til 5. Mosebog. Mark 8.14, hvor disciplene havde glemt at tage brød med om bord. Kun ét brød til så mange. Da tager Jesus til genmæle. Hvorfor snakker I om, at I ikke har brød med.? Forstår I endnu ikke, og fatter i ikke? Er jeres hjerte forhærdede? Har I øjne og ser ikke? Har I øren og hører ikke? Fem spørgsmål i rap.

 

Husker I ikke, da jeg brød de fem brød til de fem tusind, hvor mange kurve, fulde af stykker, i da tog op? De svarede: TOLV.

Og da jeg brød de syv brød til de fire tusinde, hvor mange kurve tog I da op. De svarede SYV. Da han sagde han til dem: Fatter I da stadig intet?

 

I alt fik disciplene syv spørgsmål og dette for at gøre dem det klart, at de (og vi) skal huske på, hvad der gik forud.

 

Både det jødiske folk og Jesu disciple skulle lære at huske på, hvad der var gået forud. Det må vi andre tage ved lære af. Vi må huske på Guds undere i vore liv og derved lade troen få ny næring.


Kærlig hilsen og Guds fred
Gert Grube
-
www.dagens-ord-andagt.dk




Gud kan gøre det igen

Niels Peter Finne
med en herlig lovsang om, at Gud igen og igen
gerne gør mirakler for hver og en af os







Service websiden med gratis PDF'ere til download

Bemærk vores service webside med mulighed for gratis download af f.eks. gratis fortællinger og "7 bibelvers" til pungen eller lommen.



MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002